Facebookozzon órán a diák!

A Bálványosi Szabadegyetem következtetései

z_1.jpeg

(A kép forrása: entrepreneur.com)

Assassin’s Creedel tanítsák az ókori Rómát, és rövidítsék le a tanórák idejét – az oktatás digitális korszerűsítése babacipőben jár, de van megoldás.  

Játékokkal, internettel kellene kéz a kézben járnia a tanóráknak – a 25.  Bálványosi Nyári Szabadegyetem és Diáktábor meghívott szakértői megoldásokat kerestek a modern ifjak tanítására, kezelésére.

A Z-generáció tagjai, azaz az 1995 után született fiatalok életük első pillanatától kezdve a digitális információs eszközök világában élnek, az Informatika a Társadalomért Egyesület kerekasztal beszélgetői szerint azonban az oktatás nem tud lépést tartani a technológiai fejlettséggel.

„Nem bűn Facebookot, vagy Google-t használni az órán, csak a tudatos alkalmazásra kell megtanítanunk a diákokat” – mondta Szani Ferenc, az Infotér oktatási munkacsoport-vezetője, aki szerint nincs válság a pedagógiában, csupán oktatási forradalom új lehetőségekkel, amelyeknek a használatára a tanárokat is meg kell tanítani.

„Aki Assassin’s Creedet játszik sokkal inkább tisztában van az ókori Rómával, mint én” – tette hozzá az Infotér vezető tagja, majd hozzáfűzte, a gyerekeket rá kell ébreszteni a digitális lábnyom jelenségének súlyosságára: meg kell tanítani nekik, hogy milyen jellegű képeket töltsenek fel a közösségi hálóra, illetve, hogy azokat kivel osztják meg. Szani Ferenc úgy véli a tanórák idejét 30-35 percre kellene lerövidíteni.


„A tanár ma legyen egy alkalmazkodó mentor, ne parancsoló, mindentudó istenség”
– fogalmazott Damsa. A kutató elmondta, a gamifikációval foglalkozó intézeteknél olyan alkalmazásokat fejlesztenek, amelyek folyamatosan visszajeleznek a tanulás folyamata során, motiválva és segítve a diákokat.Damsa Andrei pszichológus, kutató egyetértett vele abban, hogy a megoldás a játékosítás, azaz gamifikáció folyamatában rejlik: zsarolás és fenyítés helyett a digitális felületeket kell kihasználnia az oktatóknak, hogy elérjék a diák belülről fakadó motivációját az általa kedvelt eszközök segítségével.

z_2.jpg

(Balról jobbra: Fromann Richárd moderátor, Lászlófy Pál pedagógus, Erdei Ildikó iskolaigazgató, pszichológus, Molnár Szilárd szociológus-szakértő, kutató, Damsa Andrei pszichológus, kutató, Szani Ferenc, az Infotér oktatási munkacsoportvezetője, forrás: ytimg.com)

„Nem csak a tanórák folyamatába, de a pedagógus-képzésbe is be kell vezetni az új információs eszközök használatát, a leendő tanároknak is játékosabb hangulatban kellene elsajátítaniuk azt, amit később továbbadnak” – tette hozzá Erdei Ildikó pszichológus, iskolaigazgató. Az egykori iskolapszichológus megjegyezte, jó kezdet, bár korántsem elég, hogy a pedagógusok kötelező információs-technológiai képzésen vesznek részt.

„Vannak órák, ahol teljesen kimaradnak az informatika órák, ezt mihamarabb orvosolni kell, különben nagyon nehéz versenyképes munkaerőt kinevelni” – hangoztatta Molnár Szilárd szociológus-szakértő. A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, hogy a pedagógusok számára már az alapképzés során, de főként továbbképzők formájában biztosítani kell a felzárkózást a digitális világhoz.  

„Az egyik legfontosabb, hogy a szülőket is fel kell világosítani a digitális eszközök megkerülhetetlen használatáról” – mondta Lászlófy Pál pedagógus. Úgy fogalmazott: a családi háttér megalapozottsága és szülői nyitottság nélkül nincs sikeres oktatás egyetlen generációnál sem.

Kádár Hanga